Каталог товарів
Основи Петриківського розпису
Фото:
Інтернет-магазин українських сувенірів і подарунків ручної роботи - Souvenir.com.ua

        Вивчення основ Петриківського розпису

Характерною особливістю петриківського розпису є те, що весь малюнок розпису, начебто розгорнутий на площині стіни, листа паперу або декоративної тарілки, має поверхневе зображення. При цьому лінії стебел і гілок не перетинаються між собою, а багато елементів розпису (квіти, листи, ягоди тощо) мають силуетне зображення, що саме собою підкреслює декоративне зображення розпису. Фігури птахів, звірів, людей мають здебільшого контурне зображення. Тварин малюють у профіль, а квіти - в анфас.

Виконуючи пстриковские розпис, пензлик тримають трьома пальцями перпендикулярно до поверхні, що розписується. Це забезпечує вільний мазок від себе, від тонкої лінії до потовщення, тобто, починаючи з кінчика кисті і закінчуючи натиском на його основі. При виконанні розписів використовують палець, паличку та інші кошти.

Педагоги і художники, що працюють у цьому жанрі, знаходять нову тематику, нові орнаментальні мотиви, творчо успадковуючи художні традиції минулого. Тепер декоративний розпис використовують в екстер'єрі й інтер'єрі, у порцеляновій, текстильній і поліграфічній промисловості, створюють оригінальні станкові декоративні панно, широко застосовують у предметах побуту. (У нас на сайті ви знайдете - розписні свічники, шкатулки, писанки та кухонне приладдя

Велике значення українського народного розпису полягає в естетичному та художньому вихованні дітей у сучасній школі.

Чимало педагогів, учених, методистів, художників і мистецтвознавців вивчали і аналізували українську. народныую розпис. Їхні рекомендації зводяться, як правило, до двох варіантів. Один з них - це вільна імпровізація, виконання розпису відразу фарбами, а іншої - виконання підготовчого малюнка і цілого ряду підготовчих вправ.

В. С. Кузін - відомий російський методист, який багато наукових праць присвятив вивченню і методиці викладання образотворчого і декоративного мистецтва в загальноосвітніх школах і педагогічних вищих навчальних закладах, рекомендує таку послідовність виконання декоративного малюнка:"
-збір матеріалу, необхідного для виконання декоративного розпису (листя дерев, репродукції, фотографії);"
-вивчення об'єктів, форми яких повинні втілитися в декоративні форми (листя, квіти, фрукти тощо);"
-виконання декількох варіантів декоративних елементів;"
-виконання ескізу декоративного малюнка невеликого розміру;"
-виконання декоративного малюнка олівцем;"
-виконання декоративного малюнка фарбами.

У широковідомій Петриківській школі вчитель Ст. Соколенко, палкий прихильник навчання дітей розпису із самого раннього віку, переконаний у доцільності виконання їх відразу фарбами, з визначенням квітів і композиції.

А професор Е. А. Антонович, який чимало працював над дослідженням в області декоративного мистецтва, рекомендує послідовне вивчення техніки петриківського розпису, досягнення гавыков і звичок шляхом багаторазового виконання елементів аж до ґрунтовного їхнього засвоєння.

Ці та інші методи можна використовувати у педагогічній практиці, але остаточний вибір варто залишити за дітьми, вони самі визначають свій улюблений метод малювання декоративних композицій, Основне, щоб методика враховувала вікові психологічні особливості дітей.
Індивідуальність у мистецтві взагалі явище задоволене важливе, а в декоративному мистецтві - особливо.

Як відомо, наші прославлені майстри декоративного розпису працювали, застосовуючи власні методи і техніку. Часто вони самі виготовляли пензлі, фарби та інші приналежності. Наприклад, Катерина Білокур починала малювати картину з однієї квітки і поступово заповнювала все полотно, а іноді, якщо цього полотна не вистачало, вона дошивала до нього додаткові шматки.

Зовсім інший метод малювання у Параски Хоми, яка спочатку виконувала дуже точний контурний малюнок олівцем всього розпису, а потім виконувала малюнок фарбами.
Обидві художниці досягли вершин майстерності у своїй творчості. їх талант високо оцінений не тільки в нашій країні, але і далеко за її межами.

Головним у мистецтві, як і в будь-якому іншому ремеслі, є цілеспрямоване багаторазове повторення вправ, які стануть основою творчості. .
 

         Засвоєння малювання мазка "зернятко"


Навчання петриковькй розпису починаємо з простих вправ. Виконуємо елементи, з яких виходять всі малюнки. Найпростішим і найпоширенішим елементом петриківського розпису є "зернятко". Елемент називається так тому, що він подібний до зернятка яблука, груші тощо.. З допомогою тільки "зернятка" можна намалювати різноманітні квіти, листя, птахів, складні пейзажі і т. п..

Досвідчені художники виконують малюнки без олівця, тримають весь малюнок в пам'яті. Також можна виконувати розпису відразу фарбами.

Не буде помилкою, якщо хтось спочатку зробить малюнок олівцем, намічаючи основні елементи, потім менші і врешті-решт - зовсім дрібні. Але перед тим як почати малювати якусь композицію, потрібно виконати підготовчі вправи. До найпростіших з них отностится малювання "зернятка" по вертикалі, по горизонталі, під кутом, по колу. При цьому слід намагатися, щоб "зернятка" були одного розміру, однаково віддалені одне від одного. Після цього доцільно намалювати "зернятка" різних розмірів. У подальших розписах обов'язково будуть елементи, які будуть складатися із "зерняток" різних розмірів - від маленьких до великих.
Для виконання мазкая "зернятко" беремо м'яку акварельний пензлик з ворсинок хутра білки з гострим кінчиком і акварельне., гуашеву. або темперний фарбу, яку розводимо водою в окремій невеликій баночці. Фарба повинна бути досить густою, щоб мазок вийшов виразним з чітко окресленим контуром. Набравши на пензлик фарбу, робимо на папері відбиток. Спочатку торкаємося папері гострою частиною пензлика, а потім притискуємо п'ятку, тобто найширшу частину пензлика. Щоб збільшити розмір мазка, потрібно після гострого вусика кілька міліметрів протягнути пензлик і тоді притиснути п'ятою. Для виконання великих розмірів мазків можна використовувати великі китиці.

Мазки, які поставлені поряд і починаються c потовщення, а закінчуються гострим вусиком, називають "гребінчиком". Його роблять натиском пензля і закінчують легким дотиком.
Можливо, під час виконання цих вправ мазки спочатку не будуть акуратними, чіткими та виразними, тому слід повторити їх виконання багато разів. Чим більше ви повторіть підготовчі вправи, то велика ймовірність того, що ваша розпис буде досконалою.
Мазки слід розміщувати по вертикалі, горизонталі, під кутом, по прямій та по колу. Після того як ви досягнете високого рівня виконавської майстерності цього елемента, можна виконати прості квіти, наприклад, ромашку, листки, колоски і т. п..
Основи Петриківського розпису
 

         Засвоєння малювання мазка "кривеньке зернятко"

"Кривеньке зернятко" - це мазок дуже подібний до "зернятка". Він широко використовується для малювання пелюсток квітів, листя, пуп'янків та інших елементів орнаменту. Цей мазок слід виконувати так: на пензлик набираємо фарбу, притискуємо кінчик пензлика до паперу, трохи протягуємо з легким поворотом ліворуч чи праворуч і знову притискуємо п'ятою пензлик до аркуша. Вправа це досить простий у виконанні, але щоб досягти впевненості, слід повторювати елемент багато разів.

Виконайте мазки "вигнуті зернятка" однакового розміру, розмістивши їх по прямий лінії, потім додайте їх паралельно один одному. Тепер намалюйте їх різних розмірів - від маленьких, поступово пропорційно збільшуючи .

Дуже важливою вправою є малювання "вигнутих зерняток", розміщених по колу та в інших композиційних співвідношеннях. Вправу слід виконувати до часу досягнення впевненості рухів руки, чіткості та краси елементів.

Дуже корисно було виконувати ці елементи без допомоги олівця, одразу фарбами: це допоможе удосконаленню творчої уяви, умінню передбачити всю композицію в пам'яті, реалізувати свій задум поступово на папері, починаючи c основних великих елементів розпису і поступово переходячи до маленьких елементів розпису. Виконанням цієї вправи доцільно завершити малюванням простих квітів з липестками, пуп'янками і т. п..

З допомогою "изолгнутых зерняток" і "зерняток" можна утворити "горішок". "Горішок" складається з двох "изогутых зерняток", які поставлені одне навпроти іншого, з заповненням порожнього місця між ними одним, двома або трьома "зернятками". Утворений елемент за формою дуже схожий на лісовий горіх.
Основи Петриківського розпису
 

         Удосконалення техніки мазка "кривеньке зернятко"


Третя вправа - продовження вдосконалення вправ, де основним елементом є "кривеньке зернятко".

У цій вправі продовжуємо удосконалити звички малювання різних елементів (колосок, бутони, квіти), застосовуючи виключно "вигнуті зернятка". Бажано спробувати повторити співвідношення "вигнутих зерняток", представлених
на малюнку
Основи Петриківського розпису
Але ще краще, якщо ви створите свої елементи, які складаються з "вигнутих зерняток". Це можуть бути пелюстки квітів, листя, колоски і бутони. У багатьох випадках потрібно від гострого кінчика мазка до розширеної його частини протягнути на папері певну відстань. Це відстань залежить від величини мазка, що може бути завдовжки від 4,5 міліметрів до 2-3 і більше сантиметрів. Чіткий контур, плавна лінія, виразний насичений контур мазка і елементів розпису, які з його допомогою виходять, характеризуватимуть, наскільки абсолютно виконане вправу.
Перед виконанням вправи потренуйте руку. Тримаючи пензель трьома пальцями перпендикулярно до паперу, проведіть різноманітні лінії, точки, мазки в різних напрямках.
Основи Петриківського розпису
 

         Засвоєння малювання елементів декоративного розпису з допомогою пальця

Як відомо, чимало елементів пстриковской розпису можна виконувати і без пензлики - одним з пальців руки. Ця вправа полягає в тому, щоб ви спробували з допомогою фарби і пальця виконати деякі елементи пєтриковськой розпису. Опустіть мізинець у фарбу, потім витягніть його і спробуйте зробити ним відбиток на папері. Вони будуть круглими, саме такими, як ягідки калини. Якщо, набравши на палець фарбу, протягнути його по аркушу, ви отримаєте відбиток витягнутої форми. Такими відбитками можна утворити листки, пелюстки квітів і т. п.. У процесі малювання можна використовувати й інші пальці, наприклад, вказівний. Всі залежить від того, якого розміру пляма вам потрібна. Відбитки пальців досить часто можуть використовуватися в поєднанні з іншими елементами. У мистецтві можна користуватися різними прийомами виконання своїх задумів, можливо, ви застосуйте свій варіант розпису. Дуже цінним є наявність власного оригінального почерку.
Спробуйте з допомогою пальців руки виконати різноманітні елементи розпису: квіти, листки, ягідки і т. п..
Основи Петриківського розпису
 

        Засвоєння малювання частин рослин за допомогою елементів декоративного розпису

Вивчаючи петриковськую розпис, виконану багатьма авторами, стає зрозуміло, що все багатство нашої природи вдруге оживає у творах петриківських майстрів, завжди живих, яскравих, голосистих, оптимістичних. Кожна квітка, пуп'янок, листочок збагачені творчою фантазією автора, несуть народну мудрість, талант, досконалу естетику.
Найчастіше в композиціях зустрічаємо ромашку, дзвіночки, соняшники, волошки, мальви, півонії, ягоди суниці, калини, вишні, колоски, різноманітна листя, птахів і звірів.
Серед квітів і тварин є й такі, яких у природі не існує, вони народжені творчою фантазією автора. Всі елементи виконуються в тій же послідовності, що й попередні, описані у перших вправах. Звичайно, у багатьох елементах уводяться додаткові кольори, тонкі темні (чорні, коричневі) лінії, які підкреслюють пластику та форму квітів, прожилки листків і т. п..
Досить часто вводиться додатково білий, жовтий, червоний та інші кольори для надання чіткості, яскравості, завершености розпису.
Виконайте ці елементи розпису пєтриківського
Основи Петриківського розпису
 

        Малювання простих композицій, які складаються із "зерняток" і "зерняток вигнутих

Наступним завданням буде малювання нескладних композицій, які складаються з "зерняток" і "вигнутих зерняток". Виконання такого завдання можна умовно розділити на чотири етапи.
Спочатку намічаємо олівцем місце і розміри квітки, напрямок розміщення стебла, напрямок основних листків. На другому етапі малюємо квітку. Вона може складатися тільки із "зерняток", розміщених по колу. У цьому випадку "зернятка" - це пелюстки квітки. Кількість їх може бути довільною: шість, вісім і т. п.. У квітці можна з'єднати "вигнуті зернятка" і "зернятка" або використовувати лише "вигнуті зернятка". Листки малюємо "зігнутим зернятком" різних розмірів, розміщеними у певному порядку. Листки можуть бути як простої форми, так і доволі складними. Це ж вправу спробуйте виконати і без допомоги олівця, одразу фарбами. Малюйте спочатку основний елемент композиції, квітка, стебло, потім листки, а під кінець - дрібні допоміжні елементи розпису. Виконайте всі вправи у двох варіантах:
I варіант: виконуємо допоміжний начерк олівцем, а потім малюємо фарбами.
II варіант: розпис виконуємо відразу касками.
Основи Петриківського розпису Основи Петриківського розпису
 

Виконання простого рослинного орнаменту

Навчившись малювати окремі елементи, доцільно виконати простий рослинний орнамент. Орнамент - це ритмічне повторення одного або кількох елементів. Розміщуватися вони можуть по прямій лінії - тобто в стрічку, по колу і т. п.. Орнамент малюємо із квітів та листків простої форми. А квіти і листки малюємо "зернятками" і "вигнутими зернятками". Розміщення елементів орнаменту намічаємо олівцем, а потім виконуємо фарбами. Інший варіант малювання орнаменту без олівця. Він дуже цінний тим, що розвиває уяву і творче мислення. Спробуйте виконати орнамент, не користуючись олівцем, одразу фарбами. Виконайте кілька малюнків, але намагайтеся, щоб весь орнамент був виконаний охайно, чітко, яскраво. Адже призначення орнаменту - прикрашати предмети, якими ми користуємося.
Два варіанти виконання простих орнаментів у стрічці.
I. Послідовність виконання розпису без використання олівця, одразу фарбами.
II. Послідовність виконання розпису з допоміжної малюнком.
Основи Петриківського розпису Основи Петриківського розпису
 

        Удосконалення навичок малювання різноманітної листя

Для малювання складних малюнків потрібно навчитися малювати різноманітне листя. Листки малюємо простої та складної форми. Незважаючи на складність, усі листки виконуються простим мазком "зернятко", які слід розмістити у певній послідовності. Спочатку намічаємо напрямок розміщення середньої лінії листка, потім - загальну форму, після цього малюнок виконуємо фарбою. У природі листки симетричні, тобто права сторона дзеркально повторює ліву, посередині вони розділені лінією, яку називаємо лінією симетрії. На малюнках ця симетрія більшої частиною умовна, а середня лінія не завжди пряма, досить часто ми малюємо її кривою, у вигляді дуги. Більшість листків по контуру мають зубці. Тому в процесі малювання листків пензлик слід ставити кінчиком до контуру листка і повторювати їх за формою листка.
Виконуючи вправи з малювання листків, доречно виконати нескладний орнамент, розміщений у стрічці. Це будуть прості листки, розташовані діагонально, і три горошини. Потрібно намагатися, щоб листки були однакового розміру та форми і розміщувалися на однаковій відстані один від іншого.
Горошини на цьому малюнку спробуйте виконати пальцем. Колір листків зелений, жовто-зелений, коричнево-зелений, зслено-синій. Щоб отримати такий колір, слід до зеленої фарби додати жовту, коричневу чи синю. Горошинки червоні, оранжеві чи коричневі. Листки в орнаменті простий, овальної форми.
Крім малювання простих листків, виконаємо і складні, наприклад, калини, клена, винограду, суниці тощо.. Спробуйте виконати листки відразу фарбами. Придбавши досвід, це вам буде зробити нескладно.
1.Виконання простого орнаменту, складеного з листка і ягідок, за допомогою начерків олівцем.
2.Виконання листків за допомогою начерків олівцем.
3.Виконання простого орнаменту, складеного з листка і ягідок, одразу фарбами.
4. Виконання листків відразу фарбами.
Основи Петриківського розпису Основи Петриківського розпису
 

        Поглиблене вивчення і набуття навичок у зображенні листя

У цій вправі слід виконати якомога більше малюнків листя різного за формою. З'єднаємо "зернятко", "кривеньке зернятко", вільні плавні лінії та мазки пензля. Перші листки малюємо на основі видовженого мазка, який і буде верхівкою листка, а його вісь - серединою всього листка. У початкових вправах лінію можна легенько провести олівцем. Кожен бічний мазок буде зубчиком листочка. Такі листки здебільшого бувають овальної форми, в них можна зафарбувати середину іншою фарбою.
Складнішими є кленові листки, які складаються із трьох подібних частин - центральної і двох бічних. Починають малювати c центральній частині - cj середнього зубчика, довгеньких мазок якого буде серединою листка.
Таким же способом створюють і бічні частини листка. Прожилки листка можна намалювати більш темною фарбою. Листки можна малювати і "перехідним мазком". На пензлик набирають фарбу, витримують пензлик п'ятою донизу кілька секунд, щоб фарба скла в п'яту, потім кінцем пензлика набирають темнішу фарбу. Протягують по листу кінчиком пензлика, завершують п'ятою і отримують поступовий гармонійний перехід темного кольору в світлий. Можна зробити і навпаки, то щоб світлий колір плавно переходив у темний. Малювати листки клена, калини, винограду потрібно, намалювавши спочатку середину листка видовженим мазком, інші мазки розміщують під гострим кутом до середини - це зубчики листка. Ці листки складаються з трьох подібних частин зубчастої верхівки і двох бічних. Починають малювати з центральної частини, з середнього зубчика, видовжений мазок якого буде основною лінією всього листка. Так само малюємо сусідні бічні зубчики. Потім малюємо середню, бічну частину листка, знову починаючи із середнього зубчика. Вісь середньої частини листка розміщена під гострим кутом до основної осі листка. Це нижня, третя частина розміщується під прямим або тупим кутом до осі листка. Головне зображення можна залишити в одному кольорі або виділити прожилки більше кольором.
Після набуття певного досвіду у виконанні цієї вправи доречно робити малюнки відразу фарбою, не застосовуючи олівець. Це буде сприяти розвитку творчої уяви, збереження в пам'яті всього малюнка, тобто розширить творчі можливості, а вашій руці надасть впевненість і точність рухів.
Форми листів, які використовуються в петриківського розпису, і послідовність їх виконання показані
Основи Петриківського розпису
 

        Малювання "перехідного мазка".

Значно складнішим завданням є малювання "перехідного мазка" та з його допомогою елементів петриківського розпису.
Для "перехідного мазка" характерний неповторний ефект плавного переходу одного кольору на інший. Виконання малюнка "перехідним мазком" можна вважати вершиною виконавського мистецтва у петриківському розписі.
Щоб виконати "перехідний мазок", слід на кінчик пензля набрати темну фарбу, наприклад, коричневу, відтак потримати пензлик ручкою донизу 10-12 секунд, щоб надати можливість фарбі стекти вниз у п'яту пензлика. Потім кінчиком пензля набираємо фарбу світлого тону, наприклад, жовту. Робимо перший мазок: тягнемо світлий вусик. Поступово з'являється темніший відтінок у широкому кінці мазка, що при завершенні стає зовсім темним. Повернувши пензлик на 120°, робимо другий мазок, так само можна зробити і третій. Після цього пензлик вимиваємо водою і все повторюємо. Мазки можуть бути в тонкому усике темного кольору, а у широкий - світлого. У цьому випадку спочатку набираємо на пензлик фарбу світлого кольору, поміщаємо п'ятою вниз, а потім набираємо на кінчик темну фарбу і виконуємо мазок аналогічно попередньому.
Мазок починається темним кольором і переходить у світлий. Перехідним мазком малюємо квіти, листя, птахів, пейзажі.
Кольори "перехідного мазка" можуть бути різними: коричневий - жовтий; оранжевий - темно-червоний; блакитний - темно-фіолетовий; рожевий - чорний або коричневий; жовтий -- синій; жовтий - чорний і т. п..
Елементи петриковськой розпису. Малюнок виконуємо відразу фарбами.

 

        Виконання "цибулинки"

Наступна вправа - виконання "лучковички" як "перехідним мазком", так і звичайним. Цією вправою поглиблюємо звички виконання складних елементів петриковськой розпису.
Вправу можна виконувати як за допомогою олівця, якщо виконується спочатку підготовчий малюнок, а потім фарбами, так і відразу фарбами. Послідовність виконання цього елемента в обох випадках показаний в таблиці
Основи Петриківського розпису
При необхідності вносимо додатковий колір, у даному випадку - жовтий. Якщо виконання елемента умовно розділити на чотири етапи, то першим буде малюнок олівцем, потім подмальовок жовтою фарбою, перші мазки червоною і завершення малюнка. В іншому варіанті спочатку виконуємо по праву і по ліву сторону бік мазки, які визначають розмір елемента, потім зафарбовуємо допоміжним кольором, потім послідовно завершуємо малюнок, а під кінець темнішим кольором проводимо прожилки. Малюнок повинен бути виразною, мазки плавні, розміщені симетрично до середньої лінії елемента.
1.Послідовність виконання складного елемента петриківського розпису з допомогою начерку, виконаного олівцем
2.Один з варіантів виконання складного елемента петриківського розпису - відразу фарбами, без олівця.
Основи Петриківського розпису
 

         Виконання складного елемента: одного з різновидів цибулинки, калини, листочка

Виконаємо наступну вправу, що складається зі складного елемента - одного з різновидів "лучка" - калини, листочка.

Вправу можна виконувати двома способами. Перший варіант демонструє чотири етапи послідовного виконання композиції за допомогою олівця, а другий - чотири етапи малювання без допоміжного рисунка. Розпис можна виконувати простим мазком і "перехідним мазком". Червоні ягідки калини спробуйте виконати пучкою мізинця, листок - "перехідним мазком", середину листочка затонируйте окремим кольором.

Основний елемент складного конструктивної будови багатоколірний, всі складові його частині розміщені зі збереженням симетрії. Кольору - блакитні, червоні, помаранчеві, жовті.

1. Послідовність виконання петриківського розпису зі складним елементом з допомогою нвброска, виконаного олівцем.

2. Один з варіантів послідовності виконання композиції петриківського розпису зі складним елементом одразу фарбами, без олівця.
Основи Петриківського розпису Основи Петриківського розпису
 

         Виконання складних елементів петриківського розпису

Петриківський розпис багата складними елементи, як щодо малюнка, так і щодо кольору, тону. Ці елементи, як правило, займають центральні частини малюнків. Це в основному квіти складної форми, птахи, тварини і. т. п.. Квіти в більшості випадків симетричні і складаються з багатьох деталей.
Щоб виконати такі малюнки, можна спочатку зробити підготовчий рисунок, який починається з розміщення цих елементів на аркуші, знаходження його основних розмірів - висоти і ширини, загальної форми, співвідношення деталей. Якщо такий підготовчий малюнок виконано, можна малювати фарбами. Такі складні малюнки можна малювати відразу фарбами, якщо є достатній досвід, уміння, творчу уяву.
Малюнки, виконані одразу фарбами, мають чимало переваг - у них більше виражений індивідуальний творчий почерк автора, його неповторність і оригінальність. У композиціях із такими складними елементами можуть об'єднуватися такі мазки, як "зернятко", "криве зернятко", "перехідний мазок" і т. п..
Виконання розпису зі складним елементом.
Основи Петриківського розпису
 

         Виконання розпису за пропонованими схемами

Наступна вправа - виконання розпису за пропонованими схемами. Квіти, листочки, ягідки калини, соняшник - за власним вибором. У вправі можна спробувати застосувати "простий мазок", "зернятко", "кривеньке зернятко", "перехідний мазок", застосувати освітлення і виділення окремих деталей. Вправа бажано виконати з використанням желткового розчинника. Необхідні висвітлення в окремих місцях роблять паличкою, ручкою пензлика або сірником з намотаною ваткою, промокаючи фарбу по мокрому зображенню. Додаткові вкраплення роблять кінчиком маленького пензлика світлою фарбою на темному фоні або темного на світлому фоні: проведення прожилок, виділення контрастними кольорами окремих елементів квітів чи листків.
Малюнки виконані у два етапи: контурний малюнок олівцем і розпис фарбами.
Виконайте один з малюнків відразу фарбами.
Основи Петриківського розпису Основи Петриківського розпису
 

        Малювання орнаментів

Виконувати орнаменти можна після отримання навичок у процесі виконання різноманітних елементів як складної, так і простої форм.
Орнамент - це оздоблювальний візерунок, побудований на ритмічному чергування мотивів. В орнаментах можуть повторюватися один або кілька орнаментальних мотивів. У Петриківського розпису ці переважно рослинні мотиви - квіти, листки, ягоди і т. п.. Щоб виконати узор у стрічці, потрібно спочатку дуже спрощено розмістити основні елементи на папері, зберігаючи певний ритм. Це роблять шляхом начерків олівцем. Якщо місце знаходження.основних елементів безумовно, потрібно виконати детальніший малюнок олівцем, після чого виконувати орнамент фарбами.
Доцільно виконати орнамент насичений елементами: квітами, пуп'янками, листками. Намагатися дотримувати чіткої схеми розміщення елементів орнаменту. Процес побудови орнаменту умовно розділений на треї етапу. Перший - знаходження місця основним елементам, другий - детальний малюнок контурів і третій - виконання фарбами. Кольори спробуйте взяти холодні: сині, блакитні та зелені. Середини квітів та листків - контрастні жовті.
Три етапи виконання складного орнаменту петриківського розпису.
Основи Петриківського розпису
 

        Послідовність виконання петриківського орнаменту в стрічці

I варіант. Три етапи виконання орнаменту петриківського розпису з використанням начерку елементів олівцем.
Основи Петриківського розпису
II варіант. Виконання орнаменту петриківського розпису без олівця - відразу фарбами. Обміркуйте послідовність виконання і виконайте власний орнамент.
Основи Петриківського розпису
 

        Виконання композицій розпису, які складаються з квітів, листків, стебел та інших дрібних елементів

У таких малюнках основні елементи - квіти, птахи - виконуються більшими за розміром і більш яскравими фарбами. Основних елементів може бути один, два, три, п'ять. Характерними композиціями петриківського розпису є букети, вазони, дерева, птахи на калині, птахи та квіти і т. п.. Першими розписами повинні бути прості малюнки, але вони повинні бути з виразно виконаними елементами. Петриковску. розпис можна виконувати, додаючи до гуаші чи акварелі жовток курячого яйця і оцет. В окрему баночку вливаємо жовток, додаємо 5-6 крапель оцту, розмішуємо цю суміш і розводимо нею фарби, а пензлі миємо в інший воді, яку ставимо поруч.

Так малюнок набуває насиченості барв і блиску. Використовуючи цей розчин, можна робити висвітлення певних місць паличкою, ручкою пензлика чи ваткою, яку намотують на паличку. Такі освітлення необхідно робити тільки на вологому папері. Виконувати такі малюнки можна "зернятком", "кривим зернятком", "перехідним мазком" або усіма цими елементами разом.
Виконання композиції можна умовно розділити на три етапи. Виконання начерку олівцем, виконання малюнка, виконання малюнка фарбами.

Можна рекомендувати і виконання композиції відразу фарбами. В цьому випадку починаємо малювати найбільші, центральні елементи, потім листки, стебла, інші дрібні елементи розпису.
Два варіанти виконання простих композицій петриківського розпису

 

        Виконання розпису у колі

Композиція в колі використовується у процесі розпису декоративних тарілок, скриньок і т. п.. Особливість полягає в тому, що мотиви розпису потрібно розміщати таким чином, щоб уникати прямих ліній, а весь рух повинен спрямовуватися вздовж кривих ліній, ніби обтікаючи основні елементи. Основні елементи розміщуємо в центрі кола, листки та інші елементи доповнюють, об'єднують композицію єдине ціле.
Спочатку виконаємо малюнок олівцем, де знайдемо положення основних елементів, їх форму і розмір. У процесі малювання фарбами можна використовувати всі відомі елементи та форми мазків "зернятко", "кривеньке зернятко" і т. п. В окремих місцях підкреслюємо прожилки більш темною фарбою. Кольори розпису червоно-золотисті. Придбати певний досвід, можна виконати розпис у колі без застосування олівця, одразу фарбами. Але у всіх випадках починаємо з розміщення основних, центральних елементів розпису.
Два варіанти виконання декоративного розпису у колі.
1. Послідовність виконання розпису з допоміжним рисунком олівцем.
2. Послідовність виконання розпису без використання олівця - відразу фарбами.

 

        Малювання птахів

У петриківському розписі важливе місце займають зображення птахів. Птахи - павичі, півні, зозулі тощо - відрізняються декоративністю, багатством кольору. Вони, як правило, займають центральне місце у творах петриківських майстрів. Зображення птахів відповідає технічним і колористичним прийомам народного розпису. Виконання малюнка з зображенням птаха - це складний процес, який умовно можна поділити на 4 етапи. Перший - знаходження загальної форми птаха, композиційне розміщення на площині, динаміка чи статика композиції, знаходження пропорцій, характерної пози, співвідношення частин. Тому на першому, початковому, етапі малюнок виконуємо олівцем. Але якщо ви вже досягли високого виконавського майстерності та маєте багату творчу уяву, то можна спробувати на першому етапі працювати одразу фарбами, саме так чинять деякі досвідчені народні майстри.

На наступному етапі тонують кольором силует птаха. Колір птаха залежить від кольорової га-ми композиції в цілому. У нашому випадку це блакитний колір. Силует птаха може бути затонирован і кількома кольорами.

Третій етап - малювання пір'я тулуба, крил, хвоста.
І на завершальному етапі малюнка проводимо моделювання голівки птаха, малюємо око, дзьоб, завершуємо декорування тулуба, хвоста, крил. Підкреслюємо темною фарбою ті деталі, які хочемо виділити, підкреслюємо деталі світлим, в даному випадку - жовтим кольором.

У нашому вправі представлена послідовність виконання малюнка з зображенням самої птиці без оточення. Але в розписах, як правило, птицю чи птахів оточують квіти, листки, стебла, ягоди і т. п..

Наводимо один з варіантів поетапного виконання розпису птиці.

 

        Виконання пейзажу в петриківського розпису

Чимало майстрів петриковськой розпису дуже цікаво і успішно малюють пейзажі, в яких зображають дерева, кущі, квіти, будинки, людей, небо, хмаринки на небі, тварин, птахів і т. п.. У цій вправі спробуємо виконати фрагмент пейзажу у своєрідному петриківському стилі. Для прикладу візьмемо три дерева жовтого, оранжевого та зеленого кольорів.

Спочатку затонируем силует дерева цими квітами, а потім знайдемо форми гілок і їх розташування на кроні середнього дерева і менших бокових дерев. Форми всіх трьох дерев визначають характер, розміщення і розмір гілок і способи їх малювання. Колір світлий, а в центрі - темно-коричневий, зелений.

Оточення дерева, тобто землю, небо малюємо таким же мазком, тільки за формою хвилястої лінії, яка нагадує рельєф місцевості і форму хмаринки на небі.
Чотири етапи виконання дерев.

 

        Зображення фігур людей в українській декоративного розпису'

Зображення людей або, як його називають, фігуративне зображення в розписах, знаходиться здебільшого в статичній динаміці. Розміщені фігури на розписах або в профіль, або в анфас.
Якщо розглянути декоративні розписи Н. Білокінь, то легко помітити, що фігури жінок розміщені в профіль, вони дуже спокійні і монументальні, майже застиглі, нагадують фігури єгипетських розписів. Але, незважаючи на статичність фігур дівчат, все оточення: квіти, рослини, калина, стебла виконані так, що ми відчуваємо внутрішній рух.

В інших розписах цього автора, особливо в його "весільних поїздах" стрімкість руху передають зустрічний років птахів, нахил трави, яка стелиться під ногами коней, динамічним сусідством розеткових зірок у небі і т. п.. Кольори цих розписів яскраві і звучні, тут багато червоного і зеленого кольорів, вони заповнені пульсуючим світлом. Створюються такі розписи спочатку в уяві, у мрії і лише потім на папері. Щоб виконати таку розпис, слід спочатку намітити головні елементи розпису, тобто фігури людей, а потім створювати декоративний фон - квіти, листя, плоди і. т. п.. Елементи повинні і колоритом, і формою створити одну цілісну завершену композицію.

Основні етапи виконання фігур людей в декоративного розпису.

в нашому інтернет-магазині Ви маєте можливість купити подарунок чоловікові, крім того, подарунки Київ інтернет магазин souvenir.com.ua має великий вибір подарунків ручної роботи таких как розпис