Каталог товарів
Майстри петриківського розпису.
Фото:
Інтернет-магазин українських сувенірів і подарунків ручної роботи - Souvenir.com.ua

        Майстри петриківського розпису.

До старшого покоління петриківських майстрів належать Тетяна Пата, Орина Пилипенко, її однолітка Надія Білокінь, Поліна Глущенко, і дещо з більш молодих Ганна Ісаєва і Надія Тимошенко.
Всі вони сформувалися як творчі особистості протягом першої третини століття, в пору розвитку місцевого малювання як образотворчого фольклору, коли малювали пишні барвисті "квітки" на грунті стіни (мальовані печі), а пізніше - на папері (мальовки - фрагменти розпису печей, рушники, лиштви), були невід'ємною частиною загального декору традиційного житла. Цілісне фольклорне світовідчуття, подана крізь призму власної індивідуальності майстра, - характерна фундаментальна художня риса цього покоління.

Загальною рисою творчості майстринь цього покоління є безпосередність, щирість, загострене відчуття декоративності. Вони будують свої композиції на одночасному контрасті основних і додаткових квітів, досконало володіють традиційною технікою розпису яєчною темперою. Для композиційних схем їхніх творів характерна деяка статичність, урівноваженість всіх елементів, ритмічне повторення квітів. Проте, їхні сюжети не однакові, і несуть у собі риси неповторної індивідуальності. Одна з найстаріших петриківських майстринь декоративного розпису - Тетяна Пата. її техніка надзвичайно різноманітна. Художниця поєднує широкий соковитий мазок з легкими, прерывчатыми, вишкрябує трісочкою тоненькі прожилки в середині листочка, кистю з котячої вовни виписує її краєчки, лозинкой вибирає пелюстки квітів, пальцем обрисовує прозорі округлі ягоди.

Особливо плідною та інтенсивної була творчість Тетяни Пати в 1930-е роки, її численні букети ніколи не повторюють ні попередньої композиційною схеми, ні художніх орнаментальних мотивів.

/В 1940-х, 1950-х і на початку 1960-х років серед улюблених орнаментальних композицій художниці з'являються нові мотиви: тепер вона з готовністю зображує птахів - як фантастичних ("Птахи в кольорах"),

так і реальних ("Зозуля на калині")

Твори Пати позначені надзвичайної життєрадісністю, мажорним сприйняттям кольори, її розпису ніби наскрізь пронизані гарячим сонячним промінням. Сильні контрастні сполучення кольорів (різних відтінків червоного, синього та жовто-зеленого) не руйнують загальної цілісності і одноплановости площинного, декоративного трактування букета. У ньому ніщо не втрачається, все врівноважено і ритмічно узгоджено, хоча в композиції відсутня суха дзеркальна симетрія. Надзвичайно винахідлива Пата в передачі матеріальності листочків, пелюсток і квітів. З тонкою спостережливістю любовно відтворює вона найбільш характерні риси кожної гілочки, кожної луговий травинки, зберігаючи одночасно принцип узагальненості і типизаци. Все зображене трактується майстринею однопланово, площинно, окремі елементи композиції - ягідки і листя - не закривають один одного, а ритмічно розташовуються на папері в найвигіднішому для показу своєї форми положенні. Тому й однакові мотиви композиції у Пати не здаються одноманітними, сухими і нудними. "Вони, - говорить сама Тетяна Якимівна, -і всі однакові, і всі різні".

У композиціях цих років ми яскраво бачимо "мальовничість" художнього мислення, тонкий ліризм і віртуозну манеру квіткового малювання Тетяни Пати. Зображувальний момент, помітний ще в перших творах початку XX століття, в цей період досяг свого апогею, перетворив традиційний "букет" з птахом в калиновий гай, де сива зозуля кує, або на райські кущі, де пишаються фантастичні павичі. Художня образність малювання Пати тісно пов'язана з народною песенностью, тим не менше це не прямі ілюстрації, а, швидше, багатопланові асоціації. Величезний діапазон її технічних прийомів вражає.

Дуже своєрідним є майстром Н.Білоконь

/Для її творчості характерні традиційні квіткові мотиви: "лучка", "жоржини", "кучерявки" і. т. п.. Спостерігаючи навколишній рослинний світ, вона створює нові форми, підкреслюючи певні риси зображеного рослини. Поряд з орнаментальними рослинними малюнками відомі жанрові композиції Білокінь. Всі вони відзначаються динамічністю і яскравою колоритністю малюнка.

Творчість Надії Білокінь - це декоративна стихія традиційної Петриківки, одна і та ж "любов до квітучої забарвленні українки-селянки", згадана мистецтвознавцем Євгенією Вирчснко ще наприкінці 1920-х років. Майстриня з дитинства працювала виключно в руслі мальовки, яку уявляла, насамперед, частиною загального ансамблю традиційних домашніх прикрас. Звідси органічна спорідненість її творів з місцевими вирізками і вишивками. Прагнення Білокінь до інтер'єрної доцільності створеного для міських замовників малювання 1960-1970-х років зумовило появу композицій нового типу - великих творів репрезентативного характеру, в яких часто об'єднувалися кілька типових композиційних схем, збагачених безліччю нових, іноді незвичних, елементів і деталей. Вони, наче мозаїка, створена сильними, дивно рухомими мазками, щільно вкривають весь паперовий лист густим контрастним аніліновим візерунком, обмеженим берегами "килимка" або гірляндами "вензелі", що надає роботам певної "музейної картинності". Незважаючи ніби тяжеловатую докладність пізніх творів майстрині, взагалі вони позбавлені перевантаженості і строкатості завдяки тонкій композиційної і колористичной організації, гармонії основного і другорядного. Піднесена оптимістичність і м'який гумор, який визначають характер художніх образів, властиві всім напрямкам малювання "пізньої" Білокінь і представлені квітами, птахами у квітах, жанровими композиціями, винахідницею яких у петриківському громаді вона була.

Спокійна, велична врівноваженість квіткового малювання Орисі Пилипенко найбільше відповідає естетиці традиційної стінопису. Ймовірно, це найдавніша лінія розвитку петриківського мальовки. Статичність чітких, підкреслено симетричних композиційних побудов, монументальна узагальненість форм, контрастне протиставлення масивних, цілком "залитих" кольором рослинних елементів і білого тла, - все це надає якийсь геральдичної значущості "гілок", "гілках-вазонам", "венчикам" роботи Пилипенко. Втім вона могла малювати зовсім по-іншому, наближаючись за стилістикою до майстринь кола Тетяни Пати, що засвідчують мальовки 1920-х років колекції Державного музею українського народного декоративного мистецтва.
 

        Майстри петриківського розпису.

О. Пилипенко та Н. Тимошенко пишуть здебільшого традиційні букети фантастичних квітів і мальовки - фризи, лиштви та окремі гілочки з квітами для архітектурного декору, який замінює собою настінний розпис. У них переважають контрастні кольорові відновлення. Пишуть вони аніліновими фарбами, розведеними на яєчному білку. Р. Глущенко і Р. Ісаєва - художниці, так би мовити, перехідного типу .

Вони не вчилися в школі Пати, але працювали разом з нею. Глущенко виконувала замовлення для ескізів архітектурного оформлення, написала багато декоративних панно, вирізала вирезки з паперу. Працює вона переважно гуашшю, застосовуючи червоний і зелений фони. Ісаєва добре володіє чітким малюнком і малює більшої частиною традиційні букети, окремі елементи яких використовує для підлакового розписи на сувенірних виробах.

У зв'язку з підготовкою до першої республіканської виставки українського народного мистецтва до Києва були запрошені народні майстри з усієї України. З Петриківки у Київ в 1935 році приїхали Т. Пата, Н.Білокінь, Ст. Вовка, Р. Павленко, Р. Ісаєва. Тут були відкриті експериментальних майстерень при Київському державному музеї українського мистецтва, де поряд з народними майстрами працювали й художники-проффесионали, серед яких були живописець і графік М. Рокіцький, керамісти П. Іванченко, О. Грядунова і багато інших. Творча співдружність художників-професіоналів і народних майстрів була корисною, бо поклала початок зближенню народного декоративного мистецтва з художньою промисловістю, збагатила петриківську розпис прийомами професійної станкового книжкової графіки. В оформленні книжок і листівок брали участь Т. Пата, Н.Білокінь та деякі інші майстри.

/На Першій виставці українського народного мистецтва в Києві та Москві, яка відбулася в 1936 році, малюнки петриківських майстрів користувалися великим успіхом Кілька учасниць виставки були нагороджені дипломами І ступеня (О. Пилипенко, Р. Ісаєва), а Т. Пате і Н.Білокінь, крім того, були присужденны почесні звання майстрів народної творчості. Важливу роль зіграла відкрита в 1936 році в Петриківці школа декоративного малювання, яка почала готувати худо??ників-виконавців і інструкторів для роботи в різних галузях художньої промисловості. Композицію орнаменту викладала в школі Т. Пата, а згодом і її дочка Векла Кучеренко. Школа існувала з 1936 по 1941 рік і зробила чотири випуску: перший був з дворічним навчанням, а три останні - з трирічний. З Петриковськой школи декоративного мистецтва вийшло ціле покоління учнів Т. Пати, в тому числі і відомі майстри: Марфа Тимченко, Євдокія Клюпа, Галина Прудникова, Векла Кучеренко, Іван Завгородній, Марія Шишацька, Віра Клименко-Жукова, Ніна Шулик, Василь Соколенко, Федір Ланко і Зоя Кудіш .

 

        Майстри петриківського розпису.

Найбільш помітними мистецькими постатями цього покоління є Федір Панко і Василь Соколенко які протягом багатьох років очолювали промисел, плідно творчо працювали і викладали. На відміну від майстринь-ровесниць, яким властива творчості камерна інтонація, вони активно розширювали сферу застосування малювання, першими опановували нові техніки і технології, вводили і обробляли нові теми, образи, мотиви, експериментували в області художньо-виражальних коштів.

Тим не менше за характером світосприймання і художньої обдарованості ці дуже різні художники. З 1958 року Ф. Панко викладає композицію петриківського орнаменту в петриківському філії Дніпропетровської дитячої художньої школи. Учні, які закінчили цю школу, здебільшого працювали художниками на фабриці "Дружба" або на Дніпропетровському художньо-виробничому комбінаті. Ф. Панко працював також і в області стінопису. У 1962 році він очолив бригаду петриківських майстрів, які під його керівництвом і за його ескізами розписали інтер'єри петриківського їдальні, а пізніше - фойє Будинку культури у селі Хорошому і прохідна на фабриці "Дружба" в Петриківці. Багато часу присвятив майстер педагогічної діяльності. На фабриці "Дружба" працювали художниками також такі майстри середнього покоління петриківців, як Євдокія Клюпа, Ганна Данилейко, Іван Завгородній.

В 1970 році при Дніпропетровському художньо-виробничому комбінаті була створена бригада майстрів-надомників, яку очолив Ф. Панко. В нею працювали Р. Ісаєва, Н.Шулик, М. Шишацька, 3.Кудіш та інші. Всіх їх об'єднує загальна художня школа -вони вчилися в свій час в Т. Пати, тим не менш кожного з них зберіг у розписах індивідуальний смак, улюблені орнаментальні мотиви і кольорову гамму. Ф. Панко багато і плідно працював над пошуками нових сюжетів і форм підлакового розпису. Так, він розписав чудовими квітами тарілку з написом "Хвала рукам, що пахнуть хлібом", де здійснено розпис на тілі природно дерева без шпаклівки і грунтовки. Експансивна віртуозність, перейнята від Федора Панка його численними учнями і послідовниками, була домінуючою тенденцією в малюванні 1970-х років. Гонитва за зовнішніми ефектами поступово призводила до втрати художньої образності і "матеріальності" творів, які оберталися або суцільним абстрактним фантазійним мереживом або на ілюстраціями пісень, поезій, казок і т. п. з елементами "граничного" малювання. Це відчувала петриківський молодь, що прийшла працювати в 1970-х роках, і яка, зрештою, ніби "згадала" давню локальну традицію. Так, наприкінці 1970-х - початку 1980-х років з'явилися дещо відмінні від загальної стилістики твору Андрія і Марії Пикушив і їх учениць Олени Зінчук і Наталки Рибак. Фактично за змістом були художні декларації прихильності до традиції, а за формою - своєрідні ремінісценції композицій старших малювальниця, які особливо помітні в порівнянні зразків, які експонувалося на різноманітних виставках.

Такі художники Віра Тезик, Ніна Турчин, Людмила Шулик, Володимир Глущенко, Анатолій Чорнуський, Федір Клешня, Надія Кошляченко, Марія Кухар, Марія Бельмас, Тамара Кудиш, Марія Кравець Ніна Кириненко.

наслідували кращі риси петриківського орнаменту, брали участь в обласних і республіканських художніх виставках. Спільними рисами їх творчості є різноманітність сюжетів і орнаментальних мотивів. Майстри пишуть казкові та декоративні панно, букети з традиційних кольорів в новій інтерпретації, тематичні панно, присвячені ювілейним датам та інші. Щодо композиційної структури, новим в їх творах є динамічне розташування головних елементів по діагоналі. Крім складних тональних відносин основних та додаткових квітів, часто зустрічається тепла чи холодна кольорова гама. В окремих випадках з'являються і нейтральні (сірі та чорні) тони живопису. Щодо техніки виконання, то вона відзначається великим розмаїттям прийомів та навичок, застосуванням темпери, гуаші і масляних фарб.

Цікавим явищем є поява психологічних елементів у сюжетних розписах, де з теплим народним гумором передано настрій героїв. Своєрідним зразком творчого вирішення став триптих, присвячений 50-річчю Жовтневої революції, створений Т. Кудіш. Складний сюжет, образи робочого і селянина, по-новому трактовані традиційні квіти (квітка-реторта, квітка-електролампочка) свідчать про те, що художниця вдало пов'язала сучасність зі старовинним народним мистецтвом. Любовно зберігаючи традиційні мотиви та композиційні схеми декоративного розпису петриківці розвивають і збагачують його новими елементами, їх органічне поєднання з традиційним рослинним орнаментом вказує на прогресивну життєву основу, закладену у народному мистецтві.

До 1970-х років петриківське малювання набуло офіційно організованої виробничої форми. Те, що узагальнено іменували "художнім промислом", було системою підприємств під керівництвом Міністерства місцевої промисловості і союзу художників: цех підлакового розпису на базі художньо-виробничої артілі "Вільна селянка", пізніше реорганізованої у фабрику сувенірних виробів "Дружба"; а у 1970 році був заснований ще й експериментальний цех петриківського розпису Художнього фонду УРСР. Це було якісно інше, порівняно з давньою традицією, явище.

Деякий час обидва напрямки - той, що наслідував досягнень новітнього художнього промислу, і "фольклористичний", - співіснували, що об'єктивно було корисною для молодих художників, так як надавало можливості плідної взаємозбагачення. З часом підкреслена декларативність поступилася місце виваженої стриманості, майстри "подорослішали", сформувалися і утвердилися їх художні індивідуальності, адже малювання 1980 - початку 1990-х років - найяскравіший явище другої половини XX століття, що визначається, з одного боку, різноманітністю авторських позицій, а з іншого - стабільно високим технічним рівнем творів. Саме тому так важко виділити з цієї блискучої мистецької когорти провідних майстрів. Згадаймо художників народжених у 1940-х роках, Анатолія і Ніну Чернуських, Ганну Самарську, Віру Тезик, Ніну Турчин; в 1950-х роках -Валентина і Лідію Статив, Андрія, Марію Пікушів, Наталка Рибак, Олену Зінчук, Надію Коваленко, Тамару Самець, Надію Васильківську, Наталку Калюгу; в 1960-х роках - Марію Статіву, Ірину Назаренко, Тетяну Лапшин, Валентина Панко; в 1970-х роках - Валентину Капець.

В кінці XX століття змінилися функції традиційного петрикковского малювання. Воно втратило свою природну "прикладность", тобто зв'язок з селянською побутовий середовищем, і за нових умов має репрезентувати народне мистецтво як сувенір або як авторський твір. Змінився і тип майстра, який зазвичай мав ту чи іншу форму спеціальної освіти, брав участь у виставках, стежив за загальним культурним процесом і відчував себе художником декоративного мистецтва. Звідси походить різноманітність художніх проявів у пошуку власного "Я", характерна для повоєнної генерації.

З початком 1990-х років майстри майже не малюють на папері. Власне, вони створюють композиції для великих мистецьких заходів і музеїв, але, скоріше, заради престижу, так як прожити з цього неможливо. Руйнування колишньої централізованої системи фінансування промислу і великих планових закупівель творів змусило багатьох петриківців шукати нових ринків збуту, пропонуючи можливому покупцеві інші, більш "прикладні" варіанти малювання.

Однак з отриманням Україною незалежності почалася нова хвиля відродження українського мистецтва. Але економічні труднощі, що виникли на шляху становлення української державності, сприяли деякому упадоку багатьох народних промислів. Нині на перше місце життя висуває відтворення давніх традицій, відновлення славнозвісних громад. І цей процес вже відбувається.

Традиції петриківського розпису поширилися за межі села Петриківки. Гідними нащадками петриківських майстрів є Тамара та Олександр Вакуленки - мешканці Харківщини.

Тільки у нас в  інтернет-магазині Ви можете купити Українські сувеніри оптом , а так само, інтернет магазин подарунків в Україні souvenir.com.ua пропонує великий вибір подарунків ручної роботи таких как слов'янський оберіг для домуавторська Кераміка ручної роботи і багато іншого. Ви можете купити наші сувеніри та подарунки в багатьох містах України, наприклад в місті Івано-Франківськ і вибрати у нас що-небудь з українського Текстилю: Лялька мотанка купити Київ, а також рушник під коровай і багато іншого. Будемо раді представити Вам подарунок начальнику чоловікові в інтернет-магазині souvenir.com.ua